Importanţa vitaminelor pentru organismul tău

Vitaminele sunt substanţe chimice organice, absolut necesare organismului uman pentru a se dezvolta, pentru a-şi desfăşura funcţiile şi pentru a-şi păstra echilibrul şi buna funcţionare. Organismul uman nu-şi poate acoperi constatnt necesarul de vitamine, astfel că i le vei furniza echilibrat şi constant, printr-o alimentaţie sănătoasă. În loc să mănânci patru covrigi, ar fi mai bine sa-ţi  pregăteşti doar un covrig şi un recipient sigur, tip cutii pentru torturi, în care să-ţi prepari o gustare din legume proaspete, nuci, fructe sau  seminţe.

Vitaminele umane sunt în număr de  13, împărţite în două grupe principale. Prima grupă cuprinde patru vitamine solubile în  grăsimi (A, D, E şi K), iar a doua grupă este cea  în care sunt cuprinse  nouă  vitamine solubile în apă (opt vitamine B  şi  vitamina C).

Denumirile vitaminelor sunt  A-retinol, B1-tiamină, B2-riboflavină, B3-niacină, B4-acid pantoteic, B6-piridoxină, B7-biotină, B9-acid folic, B12-cianocobalamină, C-acid ascorbic, D1-4,  E-tocoferol, K-naftoquinonă.

Rolul vitaminelor este acela de a-ţi  menţine sănătatea celulelor, de a susţine procesele de la nivelul organismului, buna funcţionare a organelor şi a  impulsurilor nervoase.

Astfel trebuie să găseşti cele mai bune căi prin care să îi asiguri  organismului  necesarul optim de vitamine. Volumul cel mai important  de vitamine trebuie să îl asiguri  prin intermediul alimentaţiei, nu cu ajutorul suplimentelor.

Funcţiile vitaminelor

Toate grupele de vitamine se constituie într-un  ajutor major pentru  formarea oaselor, întreţin vederea, susţin fluxul nervos,  protejează împotriva infecţiilor, întăresc sistemul imunitar, reglează multiplicarea celulară, ajută la transformarea glucidelor şi grăsimilor în energie,  previn accidentele vasculare, întreţin  sănătate dermei şi previn bolile dermatologice, combat rahitismul, formează şi protejează globulele roşii, întreţin musculatura, susţin buna activitate a tuturor organelor, întreţin sănătatea mucoaselor şi  ajută funcţia de reproducere.

Vitaminele sunt necesare şi obligatorii pentru o bună funcţionare a întregului tău organism, iar furnizarea acestora trebuie să o asiguri constant printr-o alimentaţie echilibrată şi sănătoasă. Nu vei inteveni cu suplimente artificiale, decât în urma analizelor care confirmă deficitele, şi doar la indicaţii strict medicale. Prevenţia de deficite prin consumul de suplimente, nu este recomandată.

Surse naturale de vitamine

Sursele naturale de vitamine sunt foarte uşor de procurat. Vitaminele îţi pot fi furnizate de  cerealele integrale, orezul brun şi  gălbenuşul de ou, de carnea fără grăsimi, de legume, nuci, peşte, lapte,  verdeţuri, rădăcinoase şi  seminţe, de fructe proaspete şi grâul încolţit. În funcţie de deficitul pe care îl parcurgi, vei viza alimentul bogat în vitamina respectivă.  Astfel, dacă ai un deficit de vitamina B7, îl vei  remedia prin consumul de gălbenuş de ou, ficat, orez decorticat sau cereale integrale. Vitamina C o poţi  suplimenta prin consumul de varză, pepene galben şi citrice, iar pentru un deficit de vitamina B3, poţi consuma carne de peşte, lapte şi alune.

Pe lângă faptul că vei avea grijă să ai un orar al meselor, te vei asigura că zilnic oferi organismului tău alimente sănătoase, bogate în vitamine. Fă-ţi un obicei de a prepara mici gustări pe care să le iei la serviciu sau să le dai copiilor la şcoală. Un recipient sigur din variantele cutii pentru torturi, plin cu fructe proaspete, o salată de legume,  seminţe şi suc de lămâie,  sau un mix de fructe confiate, nuci şi migdale, vor  reprezenta o sursă de sănătate, energie  şi vitamine sigure.


Cu un Like vezi tot ce publicăm:

Ai ceva de adăugat?...

*